ساخت سوله صنعتی



ساخت سوله صنعتی اولین اقدام برای راه اندازی تاسیسات صنعتی به شمار می رود. هر فعالیت صنعتی مستلزم مجموعه ای منحصر به فرد و بهره گیری از ویژگی های سوله صنعتی می باشد که مطابق با کاربری مورد نظر طراحی و اجرا شده باشد. سوله صنعتی در طیف گسترده ای و از ساده ترین صنایع تا پیچیده ترین صنایع کاربرد دارد.

  

انواع سوله با کاربری صنعتی

امروزه کاربرد سوله های صنعتی در حال گسترش است این امر موجب شده است که این سوله در دسته های متفاوتی تقسیم بندی شود. سوله های صنعتی بر دو نوع گونه سوله سبک صنعتی و سوله سنگین صنعتی ساخته می شوند. سوله سبک خرپایی یکی از اقسام سوله های سبک است که به عنوان به روز ترین سوله نیز شناخته می شود. در این سوله ها قابلیت نصب جرثقیل وجود دارد، سقف آنها به صورت قوسی قابل اجرا می باشد و قیمت نهایی آن نیز بسیار پایین می باشد. نوع دیگر سوله صنعتی، سوله سنگین تیر ورقی می باشد.

تفاوت سوله های صنعتی و غیر صنعتی

تفکیک سوله های صنعتی و غیر صنعتی بر اساس نوع کاربری سوله ها می باشد. اینکه سوله های سنگین تیرورقی را به عنوان سوله های صنعتی در نظر بگیریم و سوله های سبک خرپایی را به عنوان سوله های غیر صنعتی در نظر بگیریم اشتباه است زیرا هنگامیکه یک سوله طراحی با هر روش و در هر نوعی ساخته می شود باید تمام قوانین و ضوابط آیین نامه های سازمان نظام مهندسی در تمام مراحل ساخت سوله صنعتی رعایت شود. اگر تمام موضوعات عنوان شده اجرا شود سوله ای ایمن مطابق با الزاماات سوله استاندارد خواهیم داشت. در کل برای ساخت سوله های صنعتی ایمن باید فاکتورهای مقاومتی زیر لحاظ شود:

  • مقاومت در برابر بار برف
  • مقاومت در برابر بار باد
  • مقاومت در برابر زلزله
  • مقاومت در برابر برف و زلزله
  • مقاومت در برابر باد و برف
  • مقاومت در برابر باد و زلزله
  • مقاومت در برابر برف و باد و زلزله

باید محاسبات مقاومتی یک سازه برای تمام بارها محاسبه شود. این موضوع تفاوتی در محاسبه مقاومت یک سوله صنعتی یا غیر صنعتی قائل نمی شود. به این صورت که اگر محل اجرا و ابعاد این دو نوع سوله یکی باشد، طراحی آنها با هم تفاوتی ندارند.


قطعات اصلی سوله صنعتی

سوله‌های صنعتی دارای قطعات مختلفی می‌باشند که عبارتند از:

  • ستون‌های اصلی با جان تیر ورقی
  • ستون‌های اصلی شیب‌دار سقف
  • بادبندهای سقفی
  • بادبندهای دیواری
  • رفترها
  • اتصالات پیچ و مهره ای

برای بالا بردن مقاومت اسکلت سوله، ساخت تیرها و ستون ها در ابعاد بزرگ نمی توان از پروفیل های آهنی استفاده کرد، از این رو بهترین متریال برای این هدف استفاده از تیرورق های فولادی است. در برخی موارد ساخت سوله صنعتی با استفاده از سازه های خرپایی و اسکلت های فلزی قوطی شکل، مقاومت چندانی از خود نشان نمی دهند. در نتیجه بعد از گذشت چند مدت، شاهد بروز خسارت، تعطیلی کار و صرف هزینه های گزاف هستیم.

انواع سوله‌های صنعتی بر حسب نوع کارفرما

  • سوله صنعتی با کارفرمای حقوقی

در شهرک‌های صنعتی، مجوز ساخت و ساز شخصی به صاحبان صنایع داده نمی‌شود. همواره گروهی تحت عناوینی همچون هیئت مؤسس، هیئت امنا یا هیئت مدیریه، به عنوان یک هویت حقوقی تشکیل می شوند و کارفرمای پروژه ساخت سوله‌های صنعتی در زمین‌های خالی خواهند بود. این هیئت از طریق امضای قرارداد با یک شرکت سوله‌ سازی معتبر، بر ساخت و تجهیز با کیفیت این سوله‌‌ ها نظارت کامل دارد.

  • سوله صنعتی با کارفرمای حقیقی

در برخی موارد نیز افراد حقیقی اقدام به ساخت سوله صنعتی در زمین‌های شخصی خود می‌کنند. به عنوان مثال سوله هایی همانند سوله انبار کالا، سوله سایه‌بان و سوله سردخانه با هدف تأمین مقاصد صنعتی، احداث و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. در این صورت، خود مالک زمین با شرکت سوله‌ سازی قرارداد ساخت سوله را به امضا می‌رساند و هزینه‌ ساخت سوله را در کلیه مراحل کار، تأمین خواهد نمود.

عوامل تاثیر گذار در قیمت سوله صنعتی

هزینه خرید و ساخت سوله صنعتی در هر کاربری به عوامل متعددی بستگی دارد. مهمترین این عوامل متراژ دهانه سوله می باشد. میزان ابعاد سوله که از سوی کارفرما تعیین می گردد در قیمت سوله اثرگذار است. با افزایش متراژ دهانه سوله ها هزینه های ساخت نیز کاهش می یابد. هر چه قدر دهانه سازه عریض تر باشد میزان متراژ دیوارها کاهش پیدا می کند. همچنین میزان فنداسیون در ساخت سوله صنعتی نیز کاهش می یابد. در این بین نکاتی وجود دارد که باید برای ساخت سوله ارزان قیمت در نظر گرفت:

نوع کاربری و ساختار سوله های صنعتی باعث می شود که سازه ها وزن سنگینی داشته باشند. البته لازم به ذکر است با به کارگیری روش ها و تکنیک های به روز می توان سوله فوق سبک صنعتی ساخت که نسبت به سوله های قبلی بسیار به صرفه تر و کاربردی تر می باشد.

با به کارگیری جدیدترین متدها و تجهیزات سوله سازی به روز می توان سوله ای بهینه از نظر زمان، قیمت و استحکام ساخت.

نوع روش ساخت نیز تاثیر مستقیمی در قیمت سوله صنعتی دارد. برای ساخت سوله ارزان قیمت باید به 3 روش اصلی ساخت سوله آگاهی داشته باشیم و بنابر نوع کاربری بهترین روش ساخت را انتخاب کنیم.

اینکه در ساخت سوله از چه مصالحی و با چه میزان کیفیتی استفاده شود در قیمت تمام شده سوله تاثیر مستقیم دارد. با مدیریت هریک از موارد عنوان شده می توان سوله ای ارزان ساخت که هم کیفیت متریالش مرغوب باشد و هم استحکام لازم را دارا باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.